اقتصاد ایران سکه یک پول شده

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 

شاید بسیاری از جوان های امروزی سکه های 1 تومانی یا 2 تومانی را به خوبی به یاد نداشته باشند، اما بدون شک همه سکه های زرد رنگ 5 تومانی را به خوبی یادمون هست.

همه یادمون هست که اسکناس 10 تومانی  کی تبدیل به سکه شد، یادمون هست که با اندک فاصله ای سکه 25 تومانی به بازار آمد که ارزش فلز آن بیشتر از ارزش پولی سکه بود و به همین دلیل طرح 25 تومانی هم عوض شد. اسکناس ها با گذشت زمانی اندک کماکان به سکه تبدیل می شدند 50 تومانی، 100 تومانی و چند روز پیش در خبری تکان دهنده، 500 تومانی هم به جمع سکه ها یعنی پول خورد ها پیوست و بدون شک ظرف چند سال آینده مانند بسیاری از سکه های ما به خاطرات خواهد پیوست.

کم تر کسی معنی تبدیل شدن اسکناس به سکه را درک نمی کند، بدیهی ترین دلیل آن کاهش ارزش پول یک کشور است، وقتی که یکی از اسکناس های نسبتاً درشت مردم به سکه تبدیل می شود، آیا توجیهی مناسب تر از آن هم وجود دارد.

10 بهمن 1387 با حضور رييس كل بانك مركزي از سكه‌هاي 200 توماني و 500 توماني رونمايي شد. به گزارش بانکی دات آی آر بعضی از مردم زمانی که می شد  با یک سکه 5 تومانی نوشابه و کیک خرید را به یاد دارند این درحالیست که طی سالهای اخیر رواج سکه های 50,25و 100 تومانی  کاهش ارزش پول ملی را فریاد می زند.

سکه در فرهنگ ایرانی به معنی پول خرد و کم ارزش ترین میزان پول شناخته می شود و انتشار سکه های 200 و 500 تومانی این نگرانی را در بین مردم تشدید می کند که حباب تورمی جدیدی در راه  باشد.

اگرچه مسئولان بانک مرکزی انتشار چنین سکه هایی را به منظور کاهش هزینه های چاپ اسکناس مطرح می کنند با این وجود چنین استدلال هایی از سوی بسیاری از عامه مردم غیرقابل پذیرش می نماید.

این درحالیست که کمبود پول خرد در سطح جامعه کاملا مشهود بوده و به دلیل این امر بسیاری افراد به ویژه هنگام محاسبه کرایه وسایل نقلیه عمومی ناچار اند از مبلغ باقی مانده کرایه شان بگذرند.

همچنین نباید به هیچ عنوان از اثرات روانی افزایش تورم در سطح جامعه غافل ماند.حتی اگر این اقدام به علت انتظارات تورمی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز باشد، ضرب سکه به معنای اعلام قطعی بودن این تورم به مردم است.

این امر می تواند به بسیاری از افراد بهانه جو فرصت بدهد تا برای کسب ثروت های باد آورده و یک شبه ,مبلغ کالا و خدمات خود افزایش بدهند و فضای جامعه را ملتهب کنند.
انتشار این سکه ها طرح هایی چون اصلاح ساختار پولی و مالی کشور و همچنین حذف چند صفر از پول ملی کشور را در هاله ای از ابهام فرو برد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:

تاريخ : جمعه 16 دی 1390 | 13:1 | نویسنده : masoud |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب بازی سیاه
  • وب کنترل سی
  • وب تراوین
  • وب آسان گل